Monday, April 18, 2011

FOBIA!

Salam pagi Isnin ols. Apa khabar and ape cer weekend korang? Phewww, sejak dua minggu kebelakangan ni aku tak merasa nak berweekend macam korang suma. Straiighht je keje Isnin-Ahad. Peergh. Giler ah! Ni suma gara gara budget yang aku kena buat nih. Sampai dah naik Fobia aku bila dengar pasal budget.  Weekend pun dah tak macam weekend bila dua kali weekend aku kena kerja. Adoyai, ape nak jadi la. 


Gambar ehsan Pak Gel

FOBIA!! Nak tau pesal?



Puncanya gara gara kena tiaw lam meeting Jumaat lepas. Dah la aku tukang buat je. Memang la aku paham apa yang aku buat. Tapi tak la sumanya aku betul betul faham kan. Almaklumlah, freshie lagi bab bab planning for budget nih. Gile, memang giler! Aku follow je la pattern planning yang orang sebelum ni buat. Suppose so takda masalah la sebab orang yang sebelum ni dah buat bertahun tahun budget ni. 

Nak dijadikan cerita ada la figures yang tak berapa nak kena. Melenting la depa kan. Nak tak nak aku jawab la kenapa figures tu jadi camtu. Sebab itu je reason aku nampak why the figures are like that. Ape lagi, trus kena tiaw and the persons terus leave the room. My god! Never expect things to be like this. Dah la datang meeting semata mata gantikan bos. Sebab bos aku cuti. Sekali aku (yang taraf pencacai) plak yang kena. Bengang la jugak kan. Tak pasal pasal je. Bukannya figures tu tak bleh nak diperbetulkan. 

But then, I take it positively. Its my learning phase. Walaupun bukan taraf aku nak buat budget ni sebenarnya. Aku baru masuk kerja sini tak sampai 6 bulan, dah diorang expect aku to be an expert in this? What the la kan. Plus, orang yang jaga budget ni pun sebelum ni just hand over the job to me without saying nothing. What i should do, and what figure to be put here and there. Its ok, I have no problem to learn as I am a fast learner anyway. 

Dah jadi camtu, aku discuss la ngan another person how should i do correctly. And at the same time Ill correct whatever figures that is wrong there. Lucky the GM just cool but remind me to do the correction. And Im ok with it. I know, there must be my mistake somewhere. 

Budget untuk 5 tahun! Sedang yang 2 tahun dulu pun orang yang sebelum aku ni take time sampai 2 3 bulan nak siapkan. Itupun wa cakap lu tak siap 100% tau! Aku yang tolong ejas ejaskan lagi. And dalam tempoh 3 hari nak expect aku siapakn budget untuk 3 tahun memang la impossible. Bleh siap, tapi banyak flaw la kat budget tu. And there you go. Memang flaws banyak la. Kalau tak takkan la sampai bleh kena tiaw dalam meeting kan. 


Ha, kalau macam ni punya budget memang aku expert giler la kan.  

Ni pun aku tak tau la bila nak settle. Cepat la settle, sebab selagi tak settle FOBIA aku takkan ilang la. Baru je pagi tadi terima emel pasal budget lagi. Adeeeh! Tengok tajuk je dah bleh buat aku nak pangkah emel tu awal awal. Tapi tak bleh sebab tu berkaitan ngan kerja gak kan. Nak tak nak ngan sebelah mata aku bukak jugak la emel tu. Bos plak dah siap SMS esok nak discus pasal budget yang aku dah hantar tu. Mati la kalo dia marah. 

At this point of time, aku takda mood dah nak buat kerja. And aku tak tau pun nak mula dari mana balik. Macam total blank je aku rasa dah. 




PS: Masa kemas kemas nak balik lepas meeting tiaw tu, ada la sorang Assistant Manager cakap "Jangan ambik pusing apa yang diorang cakap tu. Kalau niat diorang bergurau, its ok la. Tapi kalau niat serius cakap u macam tu, memang tak patut and very unprofessional. Lagipun memang bukan tanggugjawab and level u buat budget ni. Sepatutnya exec yang buat!". There u go. Thats the point! And i should take this as pengalaman dan pengajaran untuk masa depan. 








Catatan Ringkas

---