Thursday, October 28, 2010

SPAMMING!!!!

Salam ols..Sihat hari ni.? Lama gak aku tak hapdet eh. Takda mood la nak tulis entry. Hahaha. Bese la kan..Ada masa angin kus kus tu.

Tak semena mena hari ni pagi aku dah ada mood pulak nak tulis ape. Ni pun jadi masa aku cek yahoo mail aku tadi. Settle cek kat inbox, terjah la pulak spam box. Kot kot la kan ada emel penting sesat ke sana plak. Cek punya cek memang baaanyaaaaak...




Tengok tu. Banyaaaak la tu kan emel 'penting'. Dari 'Maybank' konon nya. Heran tul aku camana buleh belambak lambak masuk kat spam box aku. Haisshh.. Walaupun sedemikian, aku tak penah sekali pun nak bukak link yang diorang bagi. Its vey annoying u know dapat emel emel mcm ni. Dah takda keje agaknya depa ni nak buat keje keje mengenakan dan mengambil kesempatan kat orang lain.

Yang pelik dan herannya tu, aku tak penah ada akaun dengan Maybank sebelum ni. Dan emel tu dah aku dapat semenjak bermenjak menjak yang lepas la. Aku pun dah tak ingat bila emel ni masuk sebab dah terlalu banyak sampai tak terkira. Just recently je I sign up dengan Maybank. Itupun sebab company baru ni mintak bukak akaun untuk pembayaran gaji kan. Kalau tak jangan harap la aku nak bukak. 

Aku nasihatkan la korang korang yang ada akaun dengan Maybank and sesapa yang ada akaun permbayaran online Maybank2u.com tu kan atau pun mana mana bank lain lah. Tak payah la korang kelik kelik link yang ada dalam email tu. The best way is, just delete them. Because, so far as i know no bank in Malaysia (especially yang ada online banking) yang akan mintak u ol kemaskini data u ols melalui email. NONE!! Aku tau benda ni bukan la perkara baru, but aku just nak remindkan korang supaya lebih berhati hati dengan incoming emel dari bank bank.

And bagi korang yang mendaftar untuk online banking dengan bank bank korang tu, tingkatkan keselamatan transaksi dan keselamatan log in korang. Pastikan ada https:// kat depan web address tu and sign padlock. Nak tau lebih lanjut baik korang baca link link kat bawah ni..

Ini CIMBClicks punya la. Aku pasti semua online banking pun akan ada lebih kurang sama je benda ni.

Memang teknologi ni memudahkan kita. Macam aku sendiri lagi suka buat online transaction ni sebab senang. Tak payah nak bersesak sesak nak beratur ambik nombor ke hapa segala. Segalanya di hujung jari kan. Lagi pulak masa nak buat urusan bayar bill ni at direct counters ni only available during working hours. So, bila la kalanya aku nak g bayar secara live tu kan. Hehehe.. Nak mintak tolong orang aku memang tak suka since aku lebih suka buat kerja sendiri.


Walaupun semuanya dihujung jari, sendiri kena la beringat ye. Jangan dah terhantuk baru nak terngadah. Sebab dah nak mengaduh sakit lepas terkena tu memang sia sia la. 

Ok la. Tu je pesanan aku hari ni. Take care ols. Cheers



PS: Ada orang kata jangan buat transaction online banking ni guna broadband. Tak selamat sebab ada orang lain leh access. I dont know hoe far its true. But be careful la eh












Catatan Ringkas

---