Saturday, March 26, 2011

Earth Hour 2011: 26th March 2011

Salam ols. Weee. Earth Hour is coming back this year!! Are you guys going to participate this year? I think just to switch off your lights for one hour is not a big problem right? So, please do so tomorrow and show your support. 





Alaah, ape la sangat kan setakat tutup lampu kejap je. Sejam je pun. 8.30 - 9.30 malam jek. Aku kira tak bawak kemudaratan langsung kan. At least sedikit sebanyak dapat la meningkatkan kesedaran pasal bumi kita ni. Kalau sorang atau sepuluh orang yang buat mungkin tak nampak kesannya, tapi bayangkan kalo satu Malaysia ni yang buat, haaaaa tak ke bagus tu. 

Kalau takda buat apa apa malam esok (26th March), apa kata korang g jenguk kat Sunway Pyramid bertempat di Oasis Boulevard, Ground Floor untuk join 'Dance in The Dark' sempena Earth Hour ni. Cek sini kalau nak tau steps dance tu. Aku ada tengok dancing nya tu, macam best. Heheheh. Cute pun ada. G la tengok sendiri yer. 


Bercakap pasal Banyak sebenarnya yang boleh kita buat untuk selamatkan bumi kita ni. 

In Your Home
  • Turn off equipment like televisions, computers and stereos when you're not using them. That little red standby light means they're still using power - and that means a contribution to global warming.
  • Save water: turn off the tap when brushing your teeth.
  • Recycle your paper, glass, plastics and other waste. - Ini memang kegemaran aku la ni. Selagi sesuatu benda tu boleh digunapakai, selagi tu la aku simpan. Hahaha. Dah tak bleh pakai baru la fikirkan apa nak buat lepas tu. 
  • Send e-greetings instead of paper cards. - Paperless. Thats why kita ada emel, sms, MMS etc. So make use of that technology. Company aku ada nak mula dah buat paperless thing ni. Baby steps people say. Memang agak sukar la pada mulanya, but sooner or later sure dah tak jadi masalah kan. 
  • Help reduce the world's rubbish dumps - don't use "throw-away" products like paper plates and napkins, and plastic knives, forks, and cups. Avoid using Styrofoam cups, plates and boxes – take away your food by bringing your own plastic container to food stalls and restaurants. - Yang part bawak bekas makanan sendiri tu memang aku ada praktikkan. Since now dah jarang nak menapau (sebab dah makan kat kedai jek) takda la bawak container tu lagi. Aku tak penah malu pun nak bawak container aku sendiri bila nak menapau. Pedulik apa dengan mata and mulut orang. I know what I am doing. 
Out & About
  • Take your own bags to the shops to carry home your groceries and shopping. Aku tau ramai yang merungut bila kebanyakan pasaraya dah amalkan Kempen Sabtu Tanpa Beg Plastik. Susah la, itu la ini la. Terutama bila beli barang banyak. Pada aku thats not a big deal at all. Apa salahnya bawak sendiri reusable bag tu. Skarang banyak jual kat pasaraya. Macam-macam pesen ada kan. Cumanya benda ni semua bergantung pada individu tu sendiri la kan. Kekadang bukan apa, sikap dah terlalu biasa semua disediakan, so bila ada perubahan sikit macam ni dah nak melatah. Pelik. Aku sendiri standbykan reusable bag ni dalam kereta. Senang kalau nak g membeli capai je. 
These are only some of my collection.. Its become my habit now to collect this reusable bag. They look nice. Hahaha  
  • Look for products with less packaging.
  • Buy the most energy-efficient household appliances you can afford.
  • Use recycled paper - Perkara ni sekarang aku praktikkan kat office. Satunya bukan sebab mangement yang suruh, memang aku dari dulu praktikkan guna recycle paper selagi boleh. Jimat pun jimat kan. 
  • Choose wisely and help stop illegal wildlife trade!
(Sumber : WWF)


OK la ols. Jom kita sama sama support Earth Hour dan support kepada usaha kepentingan melindungi bumi kita. Jangan nanti 'dah terhantuk baru nak terngadah'. Buat la mana yang kita termampu. Sayangi Bumi kita! Pesanan dari RU. Ngeeee. 

BTW, have a great weekend folks. 

Check these LINKS for more info on Earth Hour: 


Catatan Ringkas

---