Tuesday, March 29, 2011

Novel by RerameUngu

Salam ols. Kali ni nak tulis panjang sket. Bagi bayar hutang sebelum sebelum ni. Hehehehe. But jangan keliru pasal tajuk tu. Takda maknanya aku nak nulih novel walaupun ada gak niat tu kan. But, difikirkan balik tak payah la. Baca je la novel orang lain. Kehkehkeh.

Membaca memang menjadi kegemaran aku dari dulu sampai la sekarang. Terima kasih la kat mak aku sebab memupuk minat membaca tu dalam diri aku ni.  FYI, koleksi buku yang aku (n my family) ada dah boleh buat mini library dah. Dengan majalah, buku rujukan, novel, buku ilmiah, dll. Bleh kata membaca ni dah jadi kegilaan kat aku.




Dan disebabkan kegilaan aku yang satu ni la aku sanggup korbankan masa tidur aku demi untuk menghabiskan satu novel. Dah tak fikir dah effect esoknya kan. Janji puas hati dah habis baca. Lagi lagi kalo baca time hujung minggu. Memang takkan berenti selagi tak habis. Bila habis sedar sedar dah pagi. Haahahahaha. Cane nak tido kok dah pagi kan. Buruk bebeno la hai. 

Ni antara sebahagian daripada koleksi novel yang aku ada. Sebahagian lagi ada kat umah mak kat Bahau.

Paling banyak koleksi Novel Melayu la. Keluaran Alaf21. Dah memang itu yang feymes kan dulu. Tapi sekarang ni dah banyak production yang ada. BukuPrima, Kaki Novel, Fajar Pakeer and banyak lagi la. Aku tak ingat sangat. Aku ingat mana yang aku slalu nampak jek. Hahahaha

Actually, minat membaca novel aku ni baru je datang balik setelah agak beberapa bulan jugak terberhenti. Aku pun kurang pasti punca utamanya. Tak kira la sebab ape pun, coz I'm glad it came back. Hahahaha

Well, korang pun tau kan berlambak lambak novel kat pasaran sekarang ni. Macam macam cerita ada. But the most cerita yang ada ialah pasal CINTA. Hahaha. Jangan sangka aku ni jenis jiwang bila dah baca novel novel cinta ni. Suka je melayan. Kurang kurang dapat gak pengalaman bercinta tu kan. Boleh? (Geli perut aku tetiba..Kahkahkah).

Sebab dah berlambak lambak tu la kena pandai pilih mana yang sesuai ngan jiwa. People say 'Dont Judge a Book By Its Cover'. Tak semestinya cover buku tu canteeek, isinya jugak cantik and vice versa. Dan sinopsis tak mengambarkan cerita tu secara total. Trust me! Pengalaman aku memilih, memang ada dah terkena la sbb sekadar baca sinopsis je kan. Nak belek isi, tak dapek sebabnya buku berbungkus. Sabo aje la. Kekadang panas gak ati bila dapat cerita yang kurang kena ngan jiwa. Huiiishh, sakit kepala woo baca..

And sebab tu kalau aku nak membeli novel, kena pakai instinct 6 sense yang aku ada. (Kehkehkeh, autaaaa). Kalau g beli kat kedai buku mesti aku akan selak isi kandungan dia randomly. Normally aku akan baca permulaan novel tu, and then pilih tengah tengah buku tu and finally baca ending dia. Kalau aku rasa tertarik nak tau, then aku beli la. Kalo dah dapat agak je stroyline dia, sorry. And bila beli melalui online plak normally aku baca sinopsis and personal review of the book. But sekarang tak susah dah bila dah ada Penulisan2u. Baca je kat situ sket and kalau menarik aku akan carik la buku tu.

Ciri ciri penulisan yang aku gemar:-
  1. Aku suka jenis bahasa yang santai. Tak terlalu sastera. Kiranya sesuai dengan gaya bahasa zaman sekarang. Tapi tak bermakna vocab pun tunggang langgang kan. Berpada pada la.
  2. Storyline yang matang dan tak berbelit belit. 
  3. Ada unsur unsur humor. Tak mau terlalu serius sampai sakit kepala nak baca.. Hehehehe
  4. Timeline biarlah berkesinambungan. Pembaca dapat feel lebih la.
  5. Kalau novel berkisar kisah cinta, jangan la ditumpukan pada pada konflik cinta semata mata. Bawak bawak la bercerita dan selitkan pasal family. Sebabnya, ada sesetengah novel yang aku baca tetiba part nak kawen baru la ada muncul nama mak ayahnya. Kalo tak hareeemmmm. Takda mak ayah, takda la watak utama tu kan. 
  6. Cerita yang tak terlalu padat sampaikan semua insiden nak masuk skali. Senang cakap, tamak la.

Ni plak antara penulis kegemaran aku:-

  1. Damya Hanna - Hampir kesemua novel beliau aku baca. Aku suka dengan gaya penulisan beliau yang santai dan relax. 
  2. Aisya Sofea - Feveret Novel: Adam & Hawa. Berpuluh kali baca pun masih feeling. Hahahahaha
  3. Siti Rosmizah - Penulis baru berbakat besar. Jangan tak tau beliau ni seorang Lawyer! Buku pertama beliau 'Andai Itu Takdirnya' memang meenusuk ke tangkai jantung la. Layaaan gilerrrr.. Novel kedua pun sama. Best!!
  4. Fauziah Ashaari - Ombak Rindu & Cinta...Tiada Akhirnya memang the best!! Ombak Rindu yang meng'addict'kan aku ke dalam dunia Novel.. Heeeee
  5. Anis Ayuni - Layaaaann..Manisnya Cinta.. Best best best..
Tak bermakna aku minat karya diorang ni aku tak baca karya orang lain. Aku baca jugak tambah tambah lagi dapat karya yang kena la ngan jiwa aku ni kan. 

Recently, aku baru selesaikan beberapa novel yang kena ngan jiwa aku ni. Antaranya Cinta Kepala Batu (Ayu Emelda), Cinta 3 Suku (Herna Diana) dan terbaru sangat Cinta Dari Istana (Adah Hamidah). Ada lagi 3 novel menunggu untuk dibaca. Pelik camana leh bertambah? Hahaha, adik aku punya la yang lagi dua tu. Suma tebal tebal belake. Tak tau bila nak abis dengan kegilaan aku ni tak mustahil bleh habis semalam satu. Hehehehehe

Ok, antara online channel blogger yang aku biasa beli novel ni ialah Pn Ilyana (pengantin baru lagi ni) & Miss Epa


Ok la ols. Dah panjang giler nih. Kang muntah lak korang kalo aku tulis lagi. Hahahaha. Ciao n see ya.


PS: Skang ni nak kene bahagikan masa antara membaca dan tengok TV. Sebab dua dua kegilaan aku gak. Ngeeee


Auto Posr Entry , Written originally: 25th March 2011

Catatan Ringkas

---