Thursday, January 21, 2010

AIR- Bahaya Kurang Minum Air

Salam geng..Ape cer di hari khamis ni...??Esok Jumaat dan Sabtu dah coti lagi..Tapi aku tak soti okeh...
Bukan pasal ni aku nak kongsi ngan korang...Tapi pasal info air..Penah haritu aku citer kat korang sal isu air kat opis aku ni kn..Hmm, abaikan yang itu..Ni aku nak share kat u ols tentang kepentingan air pd tubuh badan kita ni..Teruskan membaca keyh..*berbelit2 cam ular jek ayat aku nih kn..kuikuikuik..*

::: Aku dapat info ni dari emel Taman2Syurga.::::

MENGANTUKNYA! Setiap kali selepas makan tengah hari mesti mengantuk. Kadangkala rasa tidak larat hendak buka mata. Rasanya bukan sebab tidak cukup tidur sebab tiap-tiap malam aku tidur nyenyak,” rungut seorang rakan yang beberapa kali tersengguk-sengguk depan komputer.
Sememangnya, mengantuk selepas makan bukan disebabkan kurang tidur, sebaliknya ia menandakan kita dahaga dan badan tidak cukup air. Ramai tersilap menafsirkan keperluan badan terhadap air dengan rasa lapar.
Dahaga bukan petanda terbaik untuk memberitahu badan memerlukan air kerana sensitiviti terhadap dahaga semakin berkurang apabila umur meningkat, terutama pada orang tua. Badan kita hanya boleh mengawal keseimbangan air hingga satu peringkat tertentu.
Paras garam akan meningkat apabila simpanan air dalam badan berkurang. Otak akan mengesan perubahan keseimbangan ini dan memberi isyarat kepada buah pinggang untuk mengurangkan kehilangan air serta mencetuskan rasa dahaga.
Bagaimanapun, cetusan rasa dahaga ini berlaku lewat. Biasanya apabila kita berasa dahaga, badan sudah kehilangan kira-kira dua cawan cecair badan. Kehilangan ini boleh menimbulkan pelbagai implikasi.
Air adalah unsur penting dalam badan. Badan lelaki membabitkan 65 peratus air dan 55 peratus bagi wanita. Air bertindak sebagai pelarut, penyejuk, pelincir dan agen pengangkut nutrien ke seluruh badan.
Kandungan air dalam badan setiap orang adalah berbeza mengikut kandungan lemak masing-masing. Secara umumnya, jumlah peratusan air dalam badan orang yang tidak banyak lemak adalah lebih tinggi. Kira-kira 70 peratus berat otak, 75 peratus berat jantung, 90 peratus berat paru-paru dan 82 peratus kandungan darah membabitkan air.
Badan mengalami kehilangan air sepanjang masa iaitu hampir 80 peratus sehari, walaupun kita tidak aktif. Kehilangan ini berlaku melalui air kencing, najis, peluh dan pernafasan. Setiap kali menghembuskan nafas, kita kehilangan air dalam bentuk wap. Jika dikumpulkan, kita mungkin boleh dapat satu atau dua gelas air yang hilang melalui pernafasan.
Ini sebabnya pakar kesihatan menyarankan kita minum sekurang-kurangnya lapan gelas atau satu liter air setiap hari. Sumber air bukan hanya daripada air minuman kerana ia juga ada dalam makanan, buah-buahan dan sayur-sayuran.
Berapa banyak air yang kita perlukan?
Secara umumnya setiap orang memerlukan sekurang-kurangnya lapan gelas air atau satu liter air sehari. Namun, jumlah ini berbeza antara setiap individu, aktiviti dilakukan dan cuaca tempat tinggal. Tentu saja jika kita melakukan senaman pada hari panas, kita kehilangan lebih banyak air melalui peluh.
Air yang keluar ini perlu diganti segera, sama ada ketika atau selepas bersenam, untuk mengelak masalah kekeringan. Kehilangan banyak air menyebabkan tekanan darah turun mendadak, bekalan oksigen ke otak menurun dan jika terlalu serius, ia boleh membawa maut.
Jika terlalu banyak minum, tidakkah akan berlaku keracunan air? Memang boleh, tetapi ia jarang berlaku. Sebenarnya sukar bagi orang sihat mengalami keracunan air. Ia biasanya berlaku pada bayi. Malah, individu yang alami masalah berat badan berlebihan perlu minum lebih banyak air, iaitu segelas bagi setiap 11 kilogram melebihi berat badan unggul.
Mereka yang bercita-cita mengurangkan berat badan juga digalakkan minum banyak air. Kekurangan air merendahkan kadar metabolisma dan badan tidak boleh memecah dan menggunakan lemak dengan berkesan. Akibatnya, proses menurunkan berat badan menjadi lebih sukar.
Masalah retensi air atau ketidakbolehan badan mengeluarkan air dari pundi kencing menjadi lebih buruk jika kita tidak mendapat cukup air. Ada kalanya masalah ini boleh diatasi dengan minum lebih banyak air untuk menggalakkan pembuangan air berlebihan.
Oleh kerana kebanyakan zat makanan larut dalam air, mungkin ada yang risau ia dibuang melalui air kencing. Jangan risau. Masalah ini tidak berlaku kerana buah pinggang kita mempunyai sistem penapisan yang cerdik. Hanya bahan tidak berguna dibuang. Semua khasiat makanan diserap ketika dalam usus dan dimasukkan ke dalam darah untuk diagihkan ke seluruh badan.
Sebenarnya ramai mengalami masalah kekurangan air tanpa disedari. Malah, ramai juga berkata tidak mahu kerap berulang ke tandas sebagai alasan untuk tidak minum banyak air. Tindakan ini sebenarnya meracun diri kerana tanpa air yang cukup, badan sukar mengeluarkan bahan toksik dan boleh berkumpul membentuk batu karang.
Tanpa air yang cukup juga, nutrien daripada makanan tidak dapat diagihkan dengan baik dan menyebabkan lebih banyak lemak terkumpul dalam badan. Bentuk dan saiz otot turut berubah. Paling malang , jika kekurangan air meningkatkan paras bahan toksik hingga membahayakan nyawa.

Kesan kekurangan cecair:
  1. Kajian menunjukkan kehilangan dua peratus cecair badan boleh menyebabkan:
  2. Lemah daya ingatan (ingatan jangka pendek)
  3. Sukar membuat kiraan, walaupun yang mudah
  4. Sukar memberi tumpuan terhadap perkara dilakukan terutama pada skrin komputer atau bahan bacaan bercetak
  5. Tekanan darah menurun
  6. Jumlah oksigen yang sampai ke otak berkurang menyebabkan rasa mengantuk
  7. Lesu pada waktu siang
  8. Sakit belakang
  9. Dehidrasi
  10. Sakit kepala
  11. Memperlahankan kadar metabolisma
  12. Meningkatkan risiko kanser usus, pundi kencing dan payu dara
  13. Sendi dan otot mengalami kekeringan
  14. Menyukarkan penyingkiran bahan toksik
  15. Meningkatkan keinginan untuk makan
  16. Darah menjadi pekat
  17. Mudah keliru.
  18. Degupan jantung meningkat
  19. Menjejaskan tindak balas kimia dalam badan

So guys,  rajin2 la minum air...Jangan dah rs haus kaw2 baru nk carik air..Sebab time tu bdn kita dah kekurangan air pun.
Lain2 tanda u ol kekurangan air, bila bibir kering n pecah2, kulit kering..

Kalau aku kurang minum air, antara tanda2 yg aku leh dpt major nyer sakit kepala, bibir kering dan kulit kering..Silap sikit leh pitam..Heheh..Dat is y aku kene minum banyak air.Atleast 3L per day..Sofar, xde masalah paper plak..So, drink water..Hehehe


11 comments:

  1. Salam ziarah.. sini tuan umah.. maklumat yang sangat bagus untuk semua.. (^__^)

    air memang penting untuk badan kita..

    ReplyDelete
  2. thanks aini..sharing is caring right...\
    :)

    ReplyDelete
  3. bagus nye info ni. since menyusukan anak, berliter2 air kena minum sehari. kalau x mmg la asek dahaga je. makin minum makin dahaga rasanye. skang ni hampir 3 liter sehari minum air. tp asek la nk terkencing je

    ReplyDelete
  4. ..nOj..: ohhoo..lg la elok mnum bnyk air..xper la..maknenyer kt mnum betul latu..tu tandanya bdn bertindak blas utk buang toksik kn..hehhe

    ReplyDelete
  5. "Setiap kali menghembuskan nafas, kita kehilangan air dalam bentuk wap. Jika dikumpulkan, kita mungkin boleh dapat satu atau dua gelas air yang hilang melalui pernafasan."

    menarik! thanks :)

    ReplyDelete
  6. kf: dah tau praktikkan yer..hohoho....


    zack zukhairi: ur most welkam..:)

    ReplyDelete
  7. wau wau wau dan wau..
    memag beguna info ni..air memag perlu cukup untuk badan kita.kekurangan air boleh menjejas kan kesihatan

    ReplyDelete

Thank you for your comment. Will reply it soon. TQ :D

Catatan Ringkas

---