Tuesday, July 06, 2010

Ahad Yang Menggemparkan....

Salam semua.. Ape cer hari ni? Tak tau nak buat intro ape nih, so jom terjah aje la pada perkara intinye nih... Last entry aku ada cakap pasal hari Ahad yang menggemparkan kan. Meh aku story. Its about my Atok..

Lepas je minum pagi sambil memain ngan si kocik Mata Boolat tu, aku lepak lepak la dalam bilik baca novel. Saja isi masa sebab dah tak da mende yang nak dibuat. Memandangkan malam sebelumnya ramai bermalam di rumah atok aku ni, aku biarkan je dak makcik pakcik aku take over uruskan atok aku tu. 


Well, korang tau atok aku dah terlantar and
everything needs help from head to toe.. Ok, sedang aku lepak lepak tu tetiba makcik aku dengan muka cemasnya panggil kitorang (kebetulan mak aku n my sis sedang lepak dalam bilik tu skali), panggil kitorang suh tengok Atok. Aku tanya apehal, tapi dia tak jawab. So aku dengan pantasnya melompat turun dari katil terus je la meluru masuk bilik atok aku. Time aku masuk bilik tu atok aku ntah cakap ape kitorang tak faham.

Setahu aku atok memang suka bercakap sengsorang macam meracau ada, macam berzikir pun ada. So tak da la aku kesah sangat. Tapi yang buatkan makcik aku cemas tu sebab dia tengok muka atok aku dah lain macam, bercakap tak berenti and kaki dia dari lutut ke bawah sejuk macam ais. Aku rasa la. Memang iye. 

Mesti korang pun tau maksudnya ape kan. Pastu lagi kalut bila tengok pakcik aku sorang tu dah g ambik wudhu' n baca yassin. Atok still tak berenti bercakap cakap. Aku tanya la nak apa and suh dia angguk kepala je kalau betol. Dia bleh bersuara dan bercakap sikit tapi memang tak jelas perkatan dia. Maybe sebab ada tube makanan tu kat tekak dia kot.

Then aku tanya la uwan bila aircond tu ditutup? Dekat sejam dah. Masa tu bahagian badan atok yang lain suma panas, kaki je sejuk. Sekejap sekejap ada yang cek kaki dia. And aku perasan la mula mula aku rasa tu sejuknya sampai lutut, tapi tak lama pas tu cuma kaki sampai buku lali dia je sejuk. So, aku fikir maybe sejuk aircond tu kot tadi..Lega la aku..Aku cek nadi pun ok je. 

Masing masing suma fikir yang bukan bukan apa. Sebabnya 3 minggu lepas ada la sorang ustaz tu datang ubatkan atok aku ni, dan sebelum dia balik tu dia ada cakap bersedia je la sebab nadi atok dah makin lemah. Time tu memang sentap gak beb. Yerla. Bayangkan dah dekat 2 tahun aku duduk ngan atok uwan aku. And sejak atok aku terlantar 8 bulan lepas aku yang turut jaga dia. Maunya tak sentap. Tu pasal masing masing fikir agaknya dah tiba 'masa' tu kot. 

But, Alhamdulillah as the day flew by Atok makin ok. Sejuk kaki dia pun berkurangan cuma tinggal kat tapak kaki je. Aircond aku pasang balik sebab nanti dia berpeluh. Tapi aircond aku tinggikan la jangan sejuk sangat.   Nadi pun makin ok. 

Memang gempar tol la. Suma jadi tak tentu arah je. Sapa yang nak balik tengahari tu terus tunda petang. Hehehe..Sabar je la. Tapi tak salah pun  bersikap hati hati camtu. Mana la tau kan. 

Aku kesian tengok atok aku camtu sebenarnya. Tak pernah terlintas kat fikiran aku atok bleh jadi macam ni. Sebab dia memang tak da sakit ape masa muda muda dulu tambahan pulak dia bekas askar dan sangat aktif buat kerja kerja hands on. Menoreh, bercucuk tanam la, itu ini la. Pendek kata memang tak reti nak dok diam la. Ada je benda yang dia akan buat asal free time. 


Sekadar Renungan la untuk aku dan semua. Jangan ingat sekarang kita senang lenang, sihat, muda dan cantik akan berkekalan sampai esok lusa. Masa berjalan dan bumi juga berputar. Beringat lah sebelum terlambat. 

Ok la. Sekian..


PS: Ada ke peluang Atok sihat macam dulu???

Catatan Ringkas

---