Friday, May 20, 2011

Bangsa Sendiri Tak Nak Menolong

Salam Jumaat ols. Sihat hari ni? Dah Jumaat dah. Laju je masa sekarang. Macam tak cukup je masa ni aku rasa. Banyak keje tak settle lagi ni. Hmmm. Betul la kata orang, Masa Itu Emas.

Ok. Berbalik pada tajuk kat atas tu. Ni yang nak story morry ni. 

Semalam, buat julung kalinya aku pergi berurusan di kaunter perkhidmatan somewhere kat Seremban nuun. Itupun kerna terpaksa. Kalo tak jangan harap la aku nak pergikan. Kemudahan pembayaran online dah ada, so gunakan. Disebabkan urusan aku ni memerlukan jugak aku ke kaunter tu, so aku pergi je la. But a day before,


aku call that office and tanya how the procedure and how much the bill is. And after nego, I was allowed to pay half the amount. Thank god. Thanks to Mr. B too for helping me with that. And dia pesan just go to the counter to see Ms. N or Ms. A.

Thats what I did. But bila aku sampai je kat kaunter tu the people there said aku tak boleh buat camtu. I mean, bayar that much. Kene bayar full amount je. Then aku cakap la aku dah bincang with the Mr. B. The counter lady (malay lady)still kata tak boleh jugak. Ok fine. Still dah camtu, aku malas nak kecoh kecoh, maybe I should pay the full amount. Gosh! Aku blah je la dulu. 

Kalau gini punya kaunter ko nak mintak half price memang nak kene campak keluar je la kot. Hahahaha. Beragak la weyh.
*gambar ehsan Pak Gel 


Keluar je dari situ, aku tarik napas sambil fikir ape aku kena buat. The thing has to be done! No matter what. So i thought and quickly give Mr. B (he's an Indian man) a call. I told him what the lady told me. And by the end of the conversation, dia kata ' Ape lah. Sendiri punya bangsa pun tak boleh nak tolong. Bukannya tak boleh buat. Bangsa sendiri pun tak boleh nak tolong macam mana.' Macam tu la most likely dia cakap. Betul jugak apa yang dia cakap tu. Then, lepas tu Mr. B suh aku ke main office jumpa dia terus. Dia boleh tolong. Thank God n thanks Mr. B. At last, I only pay half the amount . Ok la dari aku kena bayar penuh kan. Hmm..

Mungkin ada sebab kenapa that lady kata tak boleh. Procedure maybe. Ok, aku faham. Tapi takkan la tak boleh nak tolong langsung. Bukannya aku taknak bayar satu sen pun. Ni cukup bagus aku nak bayar separuh. Huish, kalo tak sebab terpaksa ni tak kose gak aku nak bayarkan. Apa apa pun Alhamdulillah sebab hal tu dah settle. 

Bila fikirkan balik kata Mr. B tu memang ada betulnya. Kekadang bangsa kita ni memang sukar nak saling menolong sesama sendiri. Well, jangan tengok dari segi kes aku ni la. Dari banyak segi kalau korang peka. Cuba perhatikan.  

Ok la. Akhir kata, Tuhan dah bagi mata untuk melihat, akal untuk berfikir. Gunakan anugerah tu untuk lihat dan tafsir sendiri apa yang korang alami dan lihat seharian. Tak kira baik atau buruk. Yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan kan? 


PS: Sabtu ni kene kerja lagi. This time join MAPEX Seremban 2011. Volunteer tolong Sales Department kat sana. See you there la eh. Rerajin la terjah booth kitorang.

Catatan Ringkas

---