Wednesday, May 25, 2011

Masa Kritikal Aku

Salam Rabu ols. Sihat ka hari ni? Dengan cuaca yang agak tak menentu sekarang ni kena jaga kesihatan tu lebih sikit la eh. Minum air masak bebanyak.  Well, ok. Ape aku nak story kat korang hari ni? Jom baca lagi.


Heheh. Ni aku punya BE & ME as of today la eh. Berderet je ME aku. BE yang baru ialah Nokia Smartphone tu. Weeee. Thanks NUFFNANG!




Apa yang kritikalnya tu? Bukan masa kecederaan main bola tu yer. Tak hado kene mengena pun. Lagipun aku tak minat sangat nak layan bebola ni. Hahahah.

Aku boleh katakan start bulan June ni ialah masa kritikal aku. Nak tau kenapa? Meh aku kasi tau.


June ni kena service keta. Aiyoooooooo! June pun dah just around the conner. Kritikalnya, tengah fikir bila nak anta keta. And perlu ke nak ambik cuti. Sebab aku tau kalo tinggalkan keta mesti buat semadi nadai (cincai) je kata orang sarawak. Must be before 4 June coz aku ada hal nak jalan jauh (well, tak jauh mana pun actually, just be cautious je) on that 4 June. And kritikalnya brapa la kena kali ni. Dari kondisi keta tu cam banyak hal je. But the best part, June is my BIRTHDAY month. Weeeee. Alamak! Dah makin tua ni. Bila nak kawen?? Erks?? Ok, abaikan.. Hahahaha (Fedup gak weyh ramai yang tanya aku bila nak tamatkan masa bujang ni. Aiyaaa, rilek la beb. Muda lagi kot. tak puas lagi hidup bujang ni. Tapi kalau jodoh sampai, why not. Kekekekeke. )


June jugak ada la beberapa perkara lagi nak buat. But apa dia tu nanti la kasitau. Malas nak kecoh kecoh. Tu yang bersangkut paut ngan kene servis keta sesiap tu. 

July plak dah nak dekat posa. Bila dah dekat posa, kritikalnya ialah aku belum ganti puasa lagi. Alamak! Kena start ganti dah ni. Korang korang tu yang ada tak ganti puasa lagi, sila berbuat demikian yer. Lagipun tak lama lagi nak masuk Bulan Rejab. Sangat bagus berpuasa.

August sambil puasa dan hujung bulan Raya kan. Bila raya dah tentu banyal lagi keperluan nak disediakan. Itu salah satu kritikalnya la. Lagi satu kritikal, sampai la ni tak p beli kain ela nak tempah baju.  Hohohoho. Sempat kat lagi ni ceq ooiii. Ada aku dengar tailor dah tutup tempahan. Silap silap aku kena beli siap jugak tahun ni. Alorh, dah 3 tahun beruturut aku beli siap, takkan tahun ni nak beli siap gak. Ok, nampaknya acara carik kain and tempah baju ni kena masuk dalam list nak dibuat untuk June. Hehehehe

And just few days before Raya tu road tax and insurance keta mati la puleeeeekkk! Hamboi ngko keta, awal awal dah mintak duit raya noooo. Demand habis.! Tapi nak buat camana, dah memang itu tarikh luputnya insurance tu. Sabar ja la. 

Makanya, kena la membajet bebetul. Jangan nanti ada yang makan megi pulak kan. (Ok gak tu. Lama giler tak makan megi dah ni) Hahaha.  Perlu ye adek adek kakak kakak abang abang untuk tau Financial Management/ Credit Control. Tak perlu la nak belajar tinggi tinggi baru boleh tau pasal tu. Sebab dalam daily life kita ni cukup banyak contoh dan lesson yang boleh nampak. Its the matter of nak ke taknak.

Pada aku setakat ni, alhamdulillah aku masih boleh control my cashflow. As long as aku tak menyusahkan orang lain itu dah cukup baik untuk aku.

Ha ni, ada lagi satu hal. Selepas raya dan hingga hujung tahun, insyaallah kalau takda aral akan sibuk menguruskan sesuatu. Apa dia sesuatu tu? Biarlah rahsia buat masa ni. Ada sebab aku taknak kecoh kecoh dulu. Its a confirm thing, but atas sebab sebab tertentu, aku nak keep it low dulu. 

Ok la ols. See you all soon. 


PS: Ada perkara yang kita perlu simpan sendiri dan setiap perkara yang dilakukan, ada sebab disebaliknya. Like I said, my life is quite complicated lately. And becoz of the complicatedness tu I have to keep it low on certain thing I did. 

Catatan Ringkas

---